20 Ogos 2011

DINAR EMAS SENJATA UMAT ISLAM oleh Prof. Dr. Hj. Zuhaimy Ismail


DINAR EMAS SENJATA UMAT ISLAM

Firman Allah,“….dan disebabkan mereka memakan riba, padahal sesungguhnya telah dilarang daripadanya, kerana mereka memakan harta dengan jalan yang bathil…” (Suratun-Nisa, ayat 161)

Bila disebut tentang senjata, ini membayangkan kepada peperangan atau alat untuk mempertahankan diri. Senjata inilah yang akan digunakan untuk membunuh lawan atau menumpaskan mereka yang menceroboh kekawasan kita. Senjata ini apabila digunakan yang memiliki senjata amatlah mengharapkan dengan senjatan ini dapat mengalahkan musuh. Sebab itu senjata amat penting dalam mempertahankan diri atau sewaktu menyerang musuh. Keris, parang, pedang dan panah merupakan senjata tradisional masyarakat kita. Di zaman Rasulullah s.a.w senjata yang digunakan ketika itu adalah pedang dan panah disertakan dengan kuda yang mampu dipacu laju. Di dalam peperangan Uhud, tentera Rasulullah s.a.w telah menggunakan strategi yang begitu cermat dengan mengarahkan angkatan memanahnya menduduki gunung Uhud dan berpesan supaya jangan sekali-kali meninggalkan puncak gunung Uhud. Yang jelas bahawa sejarah menunjukkan bahawa tentera memanah Islam telah mungkir arahan ketua dan meninggalkan puncak Uhud dan kesannya semua telah kita ketahui.

Dunia zaman moden kini kita dapati setiap negara berlumba-lumba untuk menyiapkan negara masing-masing dengan persenjataan terkini. Kini kita dapati juga ada negara yang berlumba-lumba untuk memiliki senjata nukliar atau senjata pemusnah lain. Peralatan ketenteraan semakin hari semakin canggih dan dunia ketiga pula sentiasa diajak untuk mengejar perkembangan teknologi ketenteraan terkini. Contoh dari pelbagai negara kita dapati kebanyakan senjata yang dimiliki akhirnya hanya efektif digunakan ke atas rakyatnya sendiri. Jika berlaku peperangan, tidak ada negara boleh berdikari sendiri untuk melawan musuh.

Juga kita dapati bahawa sebaik sahaja hutang pembelian senjata sesebuah negara hampir selesai, senjata baru diperlukan bagi melengkapi kekuatan tentera kerana senjata lama sudah tidak boleh digunakan lagi. Kitaran ini berterusan dan akan berterusan tanpa selesai. Jika kita teliti akan isu persenjataan ini kita dapati di belakang industri alat ketenteraan ini adalah institusi perbankan.
 
Persoalan kita sekarang, adakah patut kita sebagai negara Islam turut mengejar kekuatan ketenteraan negara dengan secara berterusan dengan menambah pembelian senjata moden buatan Amerika, Rusia atau China. Pembelian senjata yang menelan belanja berbilion dolar Amerika akan menyebabkan negara kita berhutang dengan institusi kewangan dunia. Apakah sesuai senjata yang kita beli itu sedangkan senjata semakin hari semakin canggih? Patutkah kita mula mengenali dahulu siapa musuh kita yang sebenarnya sebelum menyiapkan diri dengan persenjataan? Apakah sesuai senjata moden digunakan untuk mempertahankan maruah dan kedaulatan matawang kita daripada diceroboh oleh penyangak matawang antarabangsa? Apalah gunanya persenjataan ketenteraan yang canggih sedangkan kufar menyerang kita menggunakan senjata yang tidak boleh dikalahkan oleh senjata moden yang canggih. Adalah wajar untuk negara kita mula memikirkan mencari senjata yang sesuai untuk melawan serangan penyangak matawang.

Mereka menggunakan manipulasi matawang, bursa saham untuk merosakkan ekonomi negara dunia ketiga. Wang kita disandarkan kepada dolar Amerika. Apa ertinya kita ada simpanan ratusan bilion dolar jika nilai dolar boleh menyusut 100%? Kita semua ingat peristiwa dalam tahun 1997 di mana Ringgit Malaysia telah susut nilai sebanyak lebih daripada 60% dan banyak kekayaan negara terlepas kepada negara lain dalam masa yang begitu singkat. Kita ingat lagi satu ketika Tun Dr. Mahathir meminta supaya wanita Umno menukar emas yang mereka miliki kepada USD.

Sepertimana yang dikatakan sebelum ini bahawa dunia kita sekarang berada di zaman riba. Kekuatan kuasa kufar berteraskan kekuatan sistem kewangan yang berteraskan kepada riba, sistem wang kertas janji kosong, penjanaan wang kertas tanpa sandaran. Melalui sistem ini, dunia Barat telah berupaya membeli bahan mentah dari negara ketiga dengan harga yang begitu murah. Sistem matawang dunia kini dikuasai oleh Dolar Amerika dan didokong oleh dua insitusi kewangan terbesar dunia iaitu Bank Dunia (World Bank) dan IMF (International Monotery Fund) di mana setiap bank pusat diseluruh dunia menjadi ahlinya.


Dolar Amerika Musuh Umat Islam

Mungkin ramai yang tidak bersetuju apabila saya katakan bahawa dolar Amerika adalah musuh umat Islam. Wang kertas hanyalah wang dan merupakan alat pertukaran yang dipaksa ke atas seluruh dunia. Hampir semua komoditi utama dunia dihargakan dalam dolar Amerika malah lebih daripada lapan puluh peratus perdagangan antarabangsa menggunakan dolar Amerika dan ini memberi kekuatan kepada wang kertas dolar.

Walau bagaimanapun nilai dolar Amerika merosot kerana beban hutang Amerika menanggung kos peperangan di Iraq dan ancaman keselamatan Amerika oleh apa yang dikatakan penganas. Ketidakstabilan dunia dengan perkembangan projek nukliar di Iran menyebabkan harga minyak yang meningkat menjadikan kuasa membeli dolar Amerika menyusut. Peristiwa pengisytiharan Negara Cuba untuk tidak membenarkan penggunaan dolar Amerika dan Russia mahu menggantikan pegangan dolar Amerika dengan dolar Euro turut menyusutkan kadar pertukaran dolar Amerika. Banyak penulis mentakrifkan dolar Amerika ini sebagai matawang dalam keadaan tenat dan penggunaan dolar yang tenat ini meningkatkan kos perdagangan antarabangsa. Menyedari akan ketidaktentuan dolar Amerika, dunia kini mula mencari alternatif wang yang lain seperti dolar Euro dan Yen Jepun.

 
Dinar Senjata Unggul

Alternatif terbaik kepada dolar Amerika dan wang kertas yang lain adalah dinar emas. Umat Islam mesti memulakan pembentukan sistem alternatif berteraskan matawang logam ini. Banyak laporan dan analisis yang tersebar melalui internet bahawa dinar emas mampu digunakan untuk perdagangan antarabangsa. Ada juga laporan yang menyatakan bahawa dinar emas ini mampu mengantikan dolar Amerika, malah ada yang menyatakan bahawa dinar emas adalah suatu ‘Islamic bomb’ yang lebih dahsyat kesannya kepada dolar Amerika daripada bom nuklear yang dibangunkan oleh Pakistan. Orang kufar khasnya kaum Yahudi yang menulis artikel ini nampak akan kekuatan yang ada pada dinar emas dan umat Islam. Umat Islam kuat dari segi bilangan kerana setiap 6 orang di dunia ini salah seorang adalah orang Islam. Mereka akan cuba memastikan supaya umat Islam tidak kembali kepada emas penggunaan sebagai wang dikalangan umat.

Begitulah pandangan orang bukan Islam terhadap potensi kekuatan yang ada pada dinar emas. Umat Islam di negara ini perlu mengetahui sesungguhnya dinar emas boleh memberi kekuatan kepada kita. Jika bom nuklear apabila dijatuhkan akan merosakkan makhluk kejadian Allah s.w.t. seluruhnya, disebaliknya dinar emas akan menyelamatkan makhluk yang sekarang ini diperbodohkan oleh sistem kapitalis. Dinar emas akan menyelamatkan kita daripada bala’ riba yang hukumnya lebih berat daripada berzina. Umat Islam mesti berusaha supaya dinar emas dijadikan wang perdagangan dan digunakan di kalangan umat Islam. Kita tidak perlu risau tentang sistem kapitalis kerana sistem ini telah pun rosak dan akan hancur dengan sendirinya. Senjata kekuatan kufar adalah melalui sistem kewangan kapitalis berteraskan riba manakala senjata umat Islam adalah dinar emas tanpa riba. Dinar emas melambangkan kekuatan, kekayaan dan keadilan sebenar bagi umat Islam. Oleh itu sama-samalah kita berusaha supaya umat Islam memiliki dinar emas.

Peristiwa rompakan bank di Ireland Utara di awal bulan April 2005 dengan kehilangan wang berjumlah lebih 40 juta pound sterling, merupakan rompakan terbesar yang pernah berlaku di dunia. Sebenarnya rompakan yang dilakukan oleh spekulator matawang di Asia Tenggara dalam tahun 1997-98 jauh lebih besar dari ini. Peristiwa ini menunjukkan kepada kita bahawa wang kertas kini telah mengantikan emas. Jika dulu kertas yang beredar di kalangan masyarakat sementara puak Yahudi memegang emas, kini pihak bank banyak memegang kertas. Wang yang beredar dikalangan masyarakat kini sudah mula berubah daripada kertas kepada wang digital, wang plastik dan ceks. Rompakan di Ireland tidak merosakkan sistem kewangan negara itu kerana yang hilang adalah kertas yang boleh dicetak semula. Peristiwa ini tidak langsung melemahkan system kewangan mereka malah menggukuhkan lagi sistem kapitalis ini. Kini kos insuran dan perbankan akan terus meningkat dan kos ini akan diserapkan oleh komuniti di Ireland dan di seluruh dunia. Sistem ini akan terus ‘mencekik’ masyarakat mereka sendiri.

Islam melarang dinar emas disorok, tetapi digalakkan beredar di kalangan masyarakat. Sesiapa yang mempunyai lebihan dinar emas digalakkan terlibat dalam perlaburan qirad atau dalam perniagaan. Dinar emas yang diperdagangkan tidak dikenakan zakat tetapi dinar emas yang disimpan tanpa digunakan untuk perdagangan akan dikenakan zakat setelah cukup haulnya. Zakat dinar emas bagi setiap 20 dinar adalah setengah dinar. Perbezaan antara sistem Islam dan kufar adalah Islam memakmurkan masyarakat dengan menggalakkan dinar emas beredar, manakala kufar sebaliknya menyorok dan menyekat perdagangan dengan mengenakan riba.

Kenyataan Tun Dr. Mahathir Mohamed bahawa Yahudi menguasai dunia melalui proksi amatlah tepat. Ini jelas tercatat dalam protokol Yahudi bahawa mereka akan menggunakan orang lain untuk memenuhi hajat mereka bagi menguasai dunia. Mereka sedar akan pentingnya kekayaan untuk menguasai dunia malah dalam protokol ke 21 secara terbuka mereka menyatakan mahu menguasai dunia dengan menguasai pegangan emas dunia. Merekalah orang yang memulakan sistem perbankan dan mengeluarkan resit kertas yang dikenakan riba kemudian menjadi bank sehinggalah diamalkan oleh seluruh dunia. Mereka menguasai dunia melalui sistem perbankan IMF, Bank Dunia dan bank-bank utama dunia yang lain dengan cara pinjaman kepada negara lain. Mereka menjadikan negara lain berhutang kepada koncu-koncu mereka.

Negara peminjam ini akan sentiasa menadah tangan kepada mereka untuk memohon pertolongan. Setelah itu mereka akan bangunkan sistem percukaian dalam negara masing-masing sebagai alat untuk membayar kembali hutang. Kita tahu sistem kapitalis ini menjadikan negara peminjam itu ibarat lintah yang melekat pada badan negara ‘dunia ketiga’, tetapi orang Yahudi sendiri tidak akan melepaskan pegangan mereka. Mereka akan terus berusaha supaya lebih banyak lintah negara Barat terus menghisap sehingga negara itu kekeringan ‘darah’. Jika negara peminjam dikenakan faedah 5% ke atas wang yang dipinjamkan, negara itu terpaksa membayar balik hutangnya berganda dalam masa 20 tahun. Sebab itulah kita katakan Amerika Syarikat akan terus merana dengan hutang kerana hutangnya kini telah lebih US$7 trilion yang akan berlipat kali ganda tidak lama lagi. Dolar Amerika secara logiknya tidak mungkin dapat naik semula.

Jadi Amerika adalah negara yang berhutang, dari mana mereka berhutang? Amerika sebenarnya berhutang dengan Bank Dunia, IMF dan beberapa bank utama dunia yang lain. Amerika berhutang kepada institusi perbankan yang tidak ada ketaatan kepada mana-mana negara dan inilah sifat Yahudi yang tidak memiliki negara dan sehingga kiamat mereka ini akan membuat kerosakan.

Sejarah menunjukkan bahawa orang Yahudi telah diusir dari England dalam tahun 1290. Sebelum itu mereka diusir dari Portugis dan juga Sepanyol. Mereka juga diusir dari Peranchis sebanyak dua kali, pertamanya dalam tahun 1306 dan kemudiannya pada tahun 1394. Dalam tahun 1370 mereka dihalau dari Belgium, seterusnya dari Czecholosvakia, Itali dan Belanda. Dari keadaan tertekan inilah mereka bangkit untuk mengusai dunia dengan menggunakan proksi kerana bilangan mereka yang sedikit.

UN ditubuhkan bagi mengzahirkan negara yang dikenali sebagai Israel untuk orang Yahudi dalam tahun 1948. Ketika itu mereka menggunakan England dan Amerika Syarikat yang memenangi perang dunia kedua. Rakyat Pelestin dihalau keluar dan diletakkan dalam kem pelarian (refugee camp) dan nasib mereka tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya. Yahudi terus mengganas kerana bagi mereka satu nyawa rakyat Yahudi bersamaan dengan seribu nyawa bukan Yahudi. Ini jelas tercatat dalam buku protokol Yahudi. Mereka terus melakukan kekejaman kepada rakyat Pelestin dan pada waktu yang sama mengaku sebagai bangsa pilihan Tuhan. Mereka mengenakan riba ke atas orang selain bangsa Yahudi tetapi tidak sesama mereka. Mengenai Yahudi ini, Allah s.w.t. ada berfirman di dalam Al-Quran dan menjanjikan hukuman yang berat ke atas mereka kerana mengamalkan riba dan memakan harta orang lain dengan tipu daya,

“….dan disebabkan mereka memakan riba,padahal sesungguhnya telah dilarang daripadanya, dan kerana mereka memakan harta dengan jalan yang bathil…” ( Suratun-Nisa, ayat 161 )

Mereka menguasai dunia melalui sistem kapitalis Barat. Institusi riba diperkuatkan dengan perundangan dan kuasa pemerintahan penuh sistematik dan teratur serta terancang semenjak 200 tahun lalu. Negara kita menerima sistem kewangan riba ini yang dikuatkuasakan melalui undang-undang penjajah dan diteruslan sesudah merdeka.

Setelah mencapai kemerdekaan, penjajah akan meninggalkan sebuah perlembagaan yang termakltub di dalamnya sistem kewangan riba itu supaya segala hutang penjajah dapat dijelaskan. Perlembagaan yang ditinggalkan memperuntukkan kedudukan yang selamat kepada penguasa-penguasa riba. Kebanyakan negara Islam yang menjadi jajahan kuasa kufar dipaksa untuk terus menggunakannya.

Perkara ini mungkin tidak disedari masyarakat tetapi inilah yang berlaku. Untuk mengurangkan beban sistem riba ini, amatlah wajar kita bangunkan apa yang disarankan oleh Tun Dr Mahathir Mohamed untuk menggunakan dinar emas. Menjadi kewajipan pemimpin negara melaksanakan kerana dinar emas terbukti mampu menyelamatkan kekayaan negara kita. Dengan usaha mengukuhkan kefahaman Islam dan dengan pendekatan Islam Hadhari sekarang ini, amatlah sesuai umat Islam memahami apa itu riba dan sistem dinar emas yang ditawarkan sebagai alat untuk mengatasi riba. Program Islam hadhari boleh mengambil usaha untuk menjadikan kembalinya dinar emas matawang umat Islam kembali digunakan. Dalam usaha menggukuhkan ekonomi umat Islam, dinar emas sebagai wang umat Islam mampu menjadi agen penyatuan antara negara Islam dan boleh menjadi senjata untuk memerangi riba.


Tiada ulasan: