25 November 2010

Perlombongan Emas


Tahukah Anda???

Tahukah anda, hanya 50 – 80 gram emas boleh didapati dalam 1 tan bijih yang dilombong. Menemui serta melombong emas adalah amat sukar, kompleks dan mahal.
Lombong-lombong yang baru dibina, sering kali mengambil masa selama 10 tahun dan berbelanja sebanyak berbilion USD ke atas kos infrastruktur sebelum lombong-lombong tersebut mula menjadi sumbangan kepada bekalan. Para pelombong tidak boleh menambah bekalan walaupun harga adalah tinggi.

Penghasilan emas tahunan tidak meningkat sepanjang tempoh masa10 tahun yang lalu dan berjumlah kira-kira 2,500 tan metrik setahun. Sebenarnya ia telah menurun semenjak tahun 2003. Lombong-lombong baru yang sedang dibina akan mengganti penghasilan masa kini tetapi sebaliknya lombong-lombong baru tersebut tidak akan menambah bekalan emas. Berdasarkan kadar penggunaan masa kini, bekalan emas dipercayai mencukupi untuk hanya 27 tahun sahaja. Penggunaan akan bertambah dalam dunia yang canggih.

Bekalan menjadi semakin terhad oleh kerana sejumlah emas dibuang sahaja dan tidak dikitar semula. Berbilion telefon bimbit, komputer dan peralatan elektronik yang digunakan di seluruh dunia akan menjadi teknologi lama dalam hanya beberapa tahun sahaja. Setiap mikrocip mengandungi jumlah emas yang kecil yang sering kali tidak dapat diperolehi semula oleh kerana kos kitar semula tidak membawa faedah. 3 bilion telefon bimbit x US 50 sen dalam emas bagi seunit telefon bimbit = US$1.5 bilion – lebih daripada 40,000 kilogram hanya dalam telefon bimbit sahaja. 20% daripada semua emas yang dilombong berada dalam simpanan negara kerajaan-kerajaan di seluruh dunia. Ianya bukan untuk dijual secara umum kepada pasaran terbuka. Pada dasarnya, emas inidikeluarkan daripada bekalan pasaran terbuka.

Bekalan emas tidak akan bertambah secukupnya untuk menghasilkan sesuatu perbezaan. Harga trend emas harus meningkat.
sumber: DGE


Tiada ulasan: